Tuesday, March 20, 2012

Rukun Islam & Rukun Iman


Dari Umar R.A berkata: Saat kami duduk dekat Rasulullah S.A.W di suatu hari maka tiba-tiba nampaklah oleh kami seorang lelaki memakai pakaian sangat putih dan berambut sangat hitam, tidak terlihat padanya bekas (tanda-tanda) dalam perjalanan dan tidak seorang pun di antara kami yang mengenalnya maka duduklah ia dihadapan Nabi S.A.W lalu menyandarkan lututnya pada lutut Nabi S.A.W lalu meletakkan tangannya di atas peha Nabi S.A.W kemudian ia berkata:

Hai Muhammad, beritahukanlah padaku tentang Islam! Maka jawab Rasulullah S.A.W:

Islam iaitu engkau bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah dan sungguh Muhammad itu utusan Allah, menegakkan solat, mengeluarkan zakat, berpuasa bulan Ramadhan dan mengerjakan Haji ke Baitullah (Mekah) jika engkau kuasa menjalaninya.
Berkata orang itu: Benar. Kami hairan, ia bertanya dan ia pula yang membenarkannya.

Maka bertanya lagi orang itu: Beritahukanlah padaku tentang Iman. Jawab Nabi S.A.W:

Engkau beriman kepada Allah dan Malaikat-Nya, kepada Kitab-kitab-Nya, kepada Rasul-rasul-Nya, kepada hari Kiamat dan beriman kepada Qadar baik dan yang buruk.

Berkatalah orang itu: Benar.

Bertanya lagi orang itu: Maka beritahukanlah padaku tentang Ihsan. Jawab Nabi S.A.W:

Engkau beribadah (mengabdi) kepada Allah seakan-akan engkau melihat kepada-Nya, sekalipun engkau tidak dapat melihat-Nya maka sesungguhnya ia melihat engkau.

Tanya orang itu lagi: Beritahukanlah aku tentang hari Kiamat. Jawab Nabi S.A.W:

Orang yang ditanya tidak lebih tahu dari si penanya.

Tanya orang itu lagi: Beritahukanlah aku tentang tanda-tandanya. Jawab Nabi S.A.W:

Diantaranya jika seorang hamba telah melahirkan majikannya dan jika engkau melihat orang yang tadinya miskin papa, berbaju compang-camping, sebagai penggembala kambing sudah berkemampuan, berlumba-lumba dalam kemegahan bangunan.

Kemudian pergilah orang tadi. Aku diam tenang sejenak kemudian Nabi S.A.W berkata:

Wahai Umar tahukah engkau siapa yang bertanya tadi? Jawabku: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Nabi S.A.W berkata: Dia itu Jibril datang kepada kalian mengajarkan tentang agama kalian. (H.R. Muslim)

Sumber: http://myibrah.com/rukun-islam-rukun-iman

No comments:

Post a Comment