Friday, May 4, 2012

Khatamun Nubuwwah

Diantara dua bahu nabi SAW ada cap kenabian (Khatamun Nubuwwah).


Dari kitab (Kifayatul Muhtaj bagi bicara israk & mikraj m/s 4) diceritakan.. ketika Nabi SAW sedang berada ni Hijir Ismail (Baitullah).. datang malaikat Jibrail dan Mikail A.S, dan dibelah dada Nabi SAW dari pangkal leher hingga ke bawah perut, dan disucikan hati Nabi SAW dan dibasuh jantung Nabi dengan air zam-zam 3 kali.. dan kemudian dimaterikan antara dua belikat Rasulullah SAW dengan Khatamun Nubuwwah..

Dari kitab Madarijus Suud.. syarah ala Maulid Barzanji m/s 51 & 52.. (cap kenabian) ialah daging atau lemak yang hitam (nampak timbul) bercampur kekuningan (seperti urat), kelilingnya itu ada bulu-buluan (bulu roma) yang beriring-iringan seolah-olahnya bulu kuda (halus), berkata Alamah Zurqani dalam kitab Al Mawahidunyah syarah ‘ala Syamail, tertulis dalam segitiga itu,

Allah Tunggal Ia, Tiada Sekutu Bagi-Nya, Muhammad, Hamba-Nya, Rasul-Nya, ” dan di luar segitiga itu pada arah kanan, “ Hadaplah Hai Muhammad sekira-kira engkau mau (Hadaplah atau Pergilah ke mana engkau mau) dan di sebelah kirinya pula, Sesungguhnya engkau Muhammad dibela atau dibantu,

Disokong dengan Hadith..

Berkata hadrat Imam Thirmizi r.alaih, barangsiapa berwudhu' lalu melihat ia (ini khatam) diwaktu subuh, nescaya akan dipelihara akan dia ALLAH Taala sampai petang. Sesiapa melihat ia di waktu maghrib, nescaya memelihara dia akan ALLAH Taala sehingga waktu subuh, dan barangsiapa melihat ia ketika awal bulan (nampak anak bulan), nescaya memelihara akan dia oleh ALLAH Taala sampai akhir bulan, dan barang siapa melihat ia akan awal tahun (nampak anak bulan), nescaya memelihara akan dia oleh ALLAH Taala sampai akhir tahun dari bala dan bencana, dan barangsiapa melihat ia ketika bermusafir, nescaya jadilah safar itu diberkati ALLAH Taala keatasnya, dan barangsiapa mati pada demikian tahun, mengkhatamkan (mengakhirkan) oleh ALLAH Taala baginya dengan iman bahkan aku (Thirmizi) berharap akan ALLAH Taala, bahawasanya barangsiapa melihat ia (ini khatam) dengan benar cintanya akan Nabi SAW, dengan kepercayaan iman yang benar, dengan umurnya yang satu sahaja, memelihara ALLAH Taala akan seluruh apa yang tidak disukai sampai ia bertemu akan ALLAH Taala. (syarah Barzanji m/s 52)

Dari as-Sa’ib bin Yazid r.a telah berkata:

“Ibu saudaraku telah membawa aku kepada Rasulullah SAW. Maka dia berkata: Ya Rasulullah SAW, anak saudaraku ini telah jatuh sakit, maka Baginda SAW menyapu kepalaku dan mendoakan keberkatan padaku, kemudian Baginda mengambil wudhu’ maka aku pun minum air wudhu’nya. Kemudian aku bangun di belakang Baginda maka aku lihat satu cop yang terdapat antara bahu Baginda SAW.” (H.R Bukhari)

Berkata al-Qurtubi: Hadith-hadith sahih bersepakat menyebut bahawa cap kenabian adalah sesuatu yang jelas kemerahan terdapat pada bahu kiri Baginda. Sekurang-kurang kadarnya adalah sebesar telur merpati dan sebesar-besarnya sebuku tangan.

1 comment:

  1. Assalamualaikum. izinkan saya menyalin gambar ayat khotaman nubuwah

    ReplyDelete