Thursday, June 11, 2015

Tahap Keyakinan Manusia

Ilmul Yaqin (Keyakinan Ilmu)

Yakin dengan ilmu, bila manusia tu ada ilmu, dia akan lebih yakin dan percaya dengan sesuatu.

Sebagai contoh:-
Pelanggan akan lebih rasa yakin bila mana dia percaya yang produk coklat kita mampu memberikan tenaga maksima. Kita sebagai peniaga pula kena yakin kan pelanggan kita bagi dia fakta fakta ilmu tentang bahan dalam produk kita untuk dia yakin membelinya.

Ainul Yaqin (Keyakinan Dengan Melihat)

Manusia akan lebih yakin bilamana di lihat sesuatu dengan sendiri.

Contohnya:-
Pelanggan kita lihat testimoni ramai orang berjaya kurus dengan produk kita. Kita sebagai Peniaga kena bagi pelanggan lihat dengan mata sendiri .

Contoh lain:-
Kalau kita soft selling, jangan jual.. Tapi makan depan orang ramai.. Bila orang tengok kita makan buat expresi muka sedap.. Dia akan tanya bukan? Disini kita boleh lihat. Keyakinan melalui apa yang manusia lihat.

Haqqul Yaqin (Keyakinan dengan Bertindak)

Manusia akan lebih yakin dengan dia sendiri bertindak.. Di sini bermaksud, rasai pengalaman itu sendiri dengan bertindak.

Sebagai contoh:-
Kita jual kek oren, kita bagi tester bila bertindak untuk makan dia akan dapat pengalaman kan? Disini lah keyakinan terhasil dari tindakan hasil dari pengalaman... Kita sebagai peniaga wajib berikan tester (pengalaman) kepada customer untuk lengkapnkan keyakinan ini.

Kamalul Yaqin (Keyakinan KeseluruhanXlah)

Kemalul Yaqin adalah totally yakin... Keyakinan keseluruhan... Tahap Bilamana manusia dah yakin dengan kesemua keyakinan di atas...

Senang nak meniaga bila pelanggan dah berada pada tahap ni... Sebut je ape... Confirm beli...

No comments:

Post a Comment