Wednesday, April 25, 2012

20110923 - Dr Asri-IQ-HUDUD..Merungkai Timbunan Masalah



Dalam melaksanakan HUDUD, hendaklah terlebih dahulu kita wujudkan persekitaran yang bercirikan islam.

Bermula dari:

1. Pemimpin yang baik
2. Permudahkan sistem perkahwinan
3. Pembahagian zakat yang adil

+--------------------------------------------------------------------+

Contohi Saidina Abu Bakar As Siddiq jika sekiranya kita dilantik menjadi pemerintah muslim.

Katanya:
"Wahai manusia aku dilantik menjadi pemimpin kamu, aku bukanlah yang terbaik dikalangan kamu. Jika aku buat baik (betul) maka kamu tolonglah aku. Jika aku salah maka kamu perbetulkan aku."


"Benar itu Amanah dan Dusta itu Khianat."


"Orang yang lemah dikalangan kamu adalah orang yang kuat dikalangan aku (pada sisi aku), maka aku ambil (perthankan) hak dia."


"Orang yang rasa kuat dikalangan kamu, dia adalah lemah kerana apabila mereka menindas, aku akan ambil hak mereka dan berikannya kepada yg berhak."

No comments:

Post a Comment